Jezdecké oblečení na zimu

Váš koník potřebuje provětrat, ať je krutá zima nebo léto. Mnoha jezdcům se pak nechce ven, když teploměr sešplhal hluboko pod nulu. Jenže povinnost je povinnost. Chce to ale se na vyjížďku teple obléci. Pokud si vyberete správné jezdecké oblečení do zimy, zjistíte, že i taková vyjížďka v mrazu má své kouzlo. Pozorovat liduprázdnou zasněženou a zamrzlou krajinu z koňského hřbetu je krása. Co si ale vzít na sebe, abyste nedrkotali zuby?

Dvě či tři slabší vrstvy izolují lépe než jedna silná

Velice důležité je, abyste se udrželi stále v teple. Dnes jsme svědky vrstvení oblečení a tento trend už naštěstí zakotvil i v jezdectví. Platí totiž, že dvě či tři kvalitní slabší vrstvy izolují lépe než jedna silná. Proto je nejvhodnější zvolit si oblečení z funkčních materiálů, které má takové vlastnosti, že toto vrstvení bez potíží umožňuje.

Jaký úkol má vrstvené oblečení?

  • Musí udržet stabilní teplotu na povrchu těla.
  • Musí odvádět pot pryč od těla.
  • Je nezbytné, aby zabránilo ochlazování těla.
  • Nesmí dojít k přehřátí z vnější strany.
  • Oděv nesmí promoknout.

Jako nejlepší se osvědčuje třívrstvý systém oblečení z funkčních textilií. Každá z těchto tří vrstev je přitom tepelně izolační.

Termoprádlo musí odvádět pot

Přímo na tělo byste si měli obléknout termoprádlo. Na zimu je ideální termotriko s dlouhým rukávem, a pod jezdeckými rajtkami by neměly chybět dlouhé spodky. Termoprádlo se zhotovuje z polyesterových vláken obvykle s dalšími příměsemi a musí maximálně přiléhat k tělu, jedině tak docílíte kýženého termoefektu. Obvykle jde o dutá vlákna ve speciálně tkané vazbě usnadňující odvod vlhkosti. Hlavním úkolem tohoto prádla je, aby odvedlo pot pryč od těla. Rozhodně nesmí být nasákavé a zadržovat vodu. Ostatně termoprádlo není jenom specialitou jezdectví, v zimě se využívá i pro další outdoorové sporty (třeba lyžování). Pro delší zimní pomalé vyjížďky na koni jsou potom dobrým tipem trička z merino vlny.

Vrstvení je třeba dodržovat, jinak nemá smysl

Pozor ale na jednu věc. Vrstvení funguje jedině tehdy, jestliže si obléknete všechny vrstvy ve správné kombinaci. Jedině tak docílíte maximálního termoefektu. Když si jednu vrstvu nevezmete nebo ji nahradíte jiným než doporučeným funkčním materiálem, dohromady to prostě fungovat nebude. Když pod funkční fleecovou mikinu natáhnete staré bavlněné tričko, nebo naopak na takovou mikinu vezmete tenkou šusťákovou větrovku, nemůžete se divit, že vám bude zima. Pouze všechny tři správně zkombinované materiály vás dobře zahřejí.

O bezpečnost jde i v zimě

Jestliže jezdíte v bezpečnostní vestě, pamatujte na to, že vesta musí být oblečena co nejblíž k tělu – to platí i v zimě. Pod ní musí být jenom tenká spodní vrstva. Proto myslete při výběru zimních bund a mikin i na toto. Nejlepší je si mikiny či bundy zkoušet s navlečenou bezpečnostní vestou – musí dokonale padnout. Kdybyste je zkoušeli bez vesty, budou vám s ní potom malé.

Mikina: izoluje a hřeje

Druhou vrstvou, která následuje po termoprádle, je izolační termovrstva. Izoluje, ale přitom zároveň nesmí bránit odvádění potu dál od těla. Vhodné jsou fleecové a mikrofleecové mikiny. Měly by být z příjemného, elastického, ale přitom zároveň tenkého fleecu či mikrofleecu. K dispozici jsou od opravdu tenoučkých až po silné, huňaté.

Softshell nabízí univerzálnost

V současnosti je hodně oblíbené také softshellové oblečení. I to dokáže velmi dobře plnit izolační funkci a odvést pot, musí ale jít o kvalitní softshell. Zimní varianta sotfshellu má na vnitřní straně fleece. Není tak prodyšná jako letní a je hřejivější. Pro kvalitní softshell platí, že musí být prodyšný, voděodolný a pružný. Softshellové oděvy dobře chrání záda, neomezují pohyb rukou, mají velice univerzální použití. Pro jezdectví se hodí softshellové vesty i bundy.

Membrána dokonale chrání

Následuje třetí a poslední vrstva. Ta už musí jezdce ochránit od klimatických vlivů okolí. Sázka na membránové materiály je v tomto případě nejlepším řešením. Mají totiž optimální vlastnosti. Například laminovaná membrána bez potíží dokáže propouštět vodní páry, zároveň ale umí zajistit dostatečnou ochranu před deštěm i větrem. Materiál nepromokne, ani neprofoukne. Pravda je ovšem, že membránové jezdecké bundy patří do kategorie dražšího oblečení. Syntetické textilie opatřené povrchem s hydrofilním nátěrem, který zamezí průniku vody, jsou levnější. Investice do membránové bundy se ale přesto vyplatí.

Nový trend: Dnes se často objevuje tendence spojit druhou a třetí vrstvu, tedy fleecovou nebo mikrofleecovou vrstvu a membránovou či syntetickou bundu dohromady.

Prošívaná bunda: Peří nebo syntetika?

Variantou třetí vrstvy jsou i zateplené bundy s peřím či syntetickými vlákny. Peří je lehoučké, má vynikající hřejivost i v tuhých mrazech, ale je náročnější na údržbu a dlouho schne, pokud promokne. Zateplení ze syntetických vláken bývá trochu těžší než peří. Výhodou ale je, že schne rychleji a není náročné na údržbu. Velkou oblibu si získávají také jezdecká ponča, která šikovně kryjí i stehna. Nezřídka mívají velkou kapucu, která se dá navléknout na helmu.

Zimní kabáty aneb elegance i na koni

Dámy mohou mít dojem, že jezdeckému sportu se móda vyhýbá, ale to vůbec není pravda. I zimní jezdecké oblečení může být velmi elegantní. Ženy se tak mohou vyřádit třeba v jezdeckých kabátech, které jsou mnohdy neuvěřitelně šik. Dlouhé k bokům nebo i pod zadek. Mají jeden či dva vysoké rozparky, a díky tomu si na kabát při jízdě nesednete.

Oblečte dlouhé spodky a nohy vám nezmrznou

Kde ale vrstvení nefunguje, to jsou nohy. Jako jezdec totiž samozřejmě potřebujete mít pod nohama dokonalý kontakt s koněm. Proto se vyplácí navléci si termoprádlo, čili dlouhé spodky a na ně zimní rajtky. Na rozdíl od těch letních bývají tyto zimní modely buď ze směsových materiálů, nebo také z manšestru. Máte tak na sobě dvě tenké vrstvy a bez problémů cítíte, jak kůň pod vámi reaguje. Šikovným řešením jsou i softshellové rajtky.

Na nohy pomohou termorajtky

V případě, že vyrážíte na vyjížďku za silných mrazů, pomohou termorajtky, případně dlouhé kožené chapsy na jezdecké kalhoty. Chapsy sice moc nehřejí, ale chrání nohy před sněhem a deštěm i špínou. Pod pojmem termorajtky rozumíme vlastně zateplený prošívaný převlek, oblékaný přes jezdecké kalhoty. Většinou bývají tyto teplé rajtky v sedu opatřeny syntetickou kůží proti skluzu nebo také gripy. Na nohavicích mají zapínání na zip obvykle až ke kolenům. Estetickým vjemem sice trochu připomínají oteplováky z dětských let, ale ti největší zmrzlíci je rozhodně uvítají. Díky nim se budou cítit jako v teplém pokojíčku. Může se zdát, že chapsy nebo termorajtky trochu omezují pohyblivost jezdce, ale zkušený koňák si s tím poradí, není to zase tak velký problém.

Ponožky prokrví vaše chodidla

Nepodceňujte ani ponožky, jakkoli by se jejich výběr mohl zdát na první pohled nepříliš důležitý. Zima od nohou je velmi zrádná věc: Prochladnete velice rychle. Nejvhodnější jsou ponožky z funkčního materiálu, dokážou dokonale odvést pot. Díky speciálním technologiím už se vyrábějí ponožky, které pomáhají prohřívat a prokrvovat nohy, což je v zimě nesmírně důležité. Skvělé jsou i ponožky s klasickou nebo merino vlnou.

Nerozhází vás ani bláto

Obrovské možnosti dnes nabízejí jezdecké termoboty. K dispozici je jich celá paleta. Nízké, vysoké… Nejlevnější gumové, o něco dražší ze syntetické kůže, nebo luxusnější z přírodní kůže, které jsou sice v trochu vyšší cenové kategorii a vyžadují určitou údržbu, ale zase vydrží dlouhé roky, takže investice se vyplatí. Jsou nejprodyšnější, mohou být zatepleny pravým beránkem. Velmi důležité je, že spodní část termobot je nepromokavá. Proto se dají využít i tehdy, kdy je například obleva, nebo období po dešti a dvůr na jízdárně se proměnil v bahniště – na takové podmínky skvěle vyhovují gumové termoboty, ty mohou být zatepleny buď syntetickým beránkem nebo neoprenem. Na druhou stranu mohou být zrádné, protože se v nich někdy hodně potí nohy. Guma totiž nepustí vlhkost dál. Při výběru bot počítejte s tím, že vám musí přesně sedět, i když si obléknete teplé ponožky.

Kukla pod helmu jako nejlepší řešení

Zimní nezbytností jezdce je samozřejmě čepice. Pod jezdeckou helmu patří tenká čepice nebo kukla, které zahřejí. Skutečně dobrou volbou je kukla, zahřeje i krk. Nabízí se vlněná, syntetická nebo kombinace syntetických vláken a vlny. Trochu horší situace přichází, když máte helmu přesně na velikost vaší hlavy. Pak pomůže alespoň čelenka na uši. Také se k řadě helem dají připevnit hřejivé klapky na uši.

Problém jménem rukavice: Co nejtenčí, ale zároveň hřejivé

Nesmí vám omrznout prsty, takže rukavice patří k základnímu zimnímu vybavení jezdce. Nabízí se buď fleecové, nebo zateplené kožené či neoprenové. Dobrou vychytávkou jsou zateplené v kombinaci neopren a fleece, který kryje hřbet ruky. Zvlášť může být palec a malíček, ostatní tři prsty jsou spolu. Cílem je vyrobit zimní jezdecké rukavice, které by byly co nejtenčí, aby jezdec neztrácel kontakt s otěží, a přitom zároveň maximálně teplé. Navenek pak je teplý materiál, který neprofukuje, uvnitř pro kontakt s dlaní tenoučký materiál, obvykle syntetická kůže. Jezdec by si měl vyzkoušet, který materiál mu bude nejlépe sedět a vyhovovat. Musí si také zvyknout na skutečnost, je jezdecké rukavice jsou silnější.

Při dodržení pravidel prochladnutí nehrozí

Pokud dodržíte pravidla vrstvení, nezapomenete na kvalitní čepici, rukavice, ponožky a termoboty, nehrozí vám v koňském sedle prochladnutí ani v těch největších mrazech. Takže vzhůru na projížďku i ve sněhu a mrazu.